Naše služby

technická kontrola

Technická kontrola

Druhy technických kontrol

Pravidelná kontrola

– je technická kontrola v lehotách ustanovených vyhláškou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 137/2018 Z.z., v rozsahu overenia identifikačných a evidenčných údajov, kontroly a posúdenia technického stavu vozidla, jeho systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek a povinnej výbavy vozidla z hľadiska plnenia stanovených podmienok.

Zvláštna kontrola

– je technická kontrola vykonáva sa mimo lehôt na žiadosť držiteľa vozidla alebo orgánov štátnej správy, v plnom alebo čiastočnom rozsahu pravidelnej kontroly (kontrola niektorej sústavy vozidla). Výsledok technickej kontroly slúži ako informácia pre žiadateľa.

Opakovaná kontrola

– je technická kontrola kontrolujú sa iba zistené nedostatky z predchádzajúcej kontroly. Táto technická kontrola sa musí vykonať do 60 dní odo dňa vykonania predchádzajúcej kontroly, v opačnom prípade sa vykonáva technická kontrola v plnom rozsahu.

Administratívna kontrola

– je technická kontrola na žiadosť prevádzkovateľa vozidla pred prvým overením plnenia emisných limitov. Ďalej sa vykonáva pri strate, poškodení alebo odcudzení dokladov o vykonanej TK. Vykonáva sa v čiastočnom rozsahu TK – porovnaním identifikačných údajov vozidla s údajmi uvedenými v jeho dokladoch.


Technické kontroly vykonávame na vozidlách týchto kategórií

  • Vozidlá na prepravu osôb M1, M2, M3
  • Úžitkové vozidlá N1, N2, N3
  • Prípojné vozidlá O1, O2, O3, O4
  • Vozidlá s menej ako štyrmi kolesami a štvorkolky L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e
  • Traktory T1, T2, T3, T4, T5
  • Prípojné vozidlá traktorov R1, R2, R3, R4
  • Elektromobily

Technickou kontrolou sa na vozidle kontroluje:

  • brzdová sústava
  • riadenie
  • nápravy
  • kolesá
  • pruženie
  • hriadele
  • kĺby
  • rám a karoséria
  • osvetlenie a svetelná signalizácia
  • predpísaná a zvláštna výbava
  • ostatné systémy
  • komponenty alebo samostatné technické jednotky
  • zaťaženie životného prostredia
  • identifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch vozidla

Na vykonávanie technickej kontroly používame len meradlá a prístroje, ktorých vhodnosť bola schválená MDPT SR. Meradlá a prístroje sú platne overené alebo kalibrované.


Ako prebieha technická kontrola?

Pri technickej kontrole musí byť prítomný prevádzkovateľ (vodič) vozidla. Na kontrolnej linke vedie vozidlo kontrolný technik alebo na jeho pokyn prevádzkovateľ (vodič) vozidla. Skúšobnú jazdu s vozidlom môže kontrolný technik vykonať len so súhlasom prevádzkovateľa (vodiča) vozidla a so súhlasom oprávnenej osoby.


Vyhodnotenie technickej kontroly trojstupňovou klasifikáciou

Stupeň A (spôsobilé)

– je stav bez chýb alebo s ľahkou chybou, ktorá nemá vplyv na bezpečnost prevádzky vozidla v premávke – vozidlo je spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Stupeň B (dočasne spôsobilé)

– je stav s vážnou chybou, ktorá má vplyv na bezpečnosť prevádzky vozidla, ale bezprostredne neohrozuje prevádzku vozidla v premávke – vozidlo je dočasne spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.


Doklad o vykonaní technickej kontroly

Dokladom o vykonaní technickej kontroly pravidelnej a technickej kontroly administratívnej vozidla, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, sú:

  • vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola
  • vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola
emisná kontrola

Emisná kontrola

Druhy emisných kontrol

Pravidelná emisná kontrola

– vykonávame kontrolu na vozidlách so vznetovým motorom, zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom a so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom evidovaných v SR v lehote od jedného do štyroch rokov. Emisnej kontrole pravidelnej povinne podliehajú všetky vozidlá evidované v Slovenskej republike. Jedná sa o emisnú kontrolu vykonávanú v plnom rozsahu stanovených úkonov.

Dokladom o vykonaní pravidelnej emisnej kontroly je vyznačený Protokol o emisnej kontrole motorového vozidla, Osvedčenie o emisnej kontrole a vyznačená (perforovaná) kontrolná nálepka. Vyznačeným Osvedčením o emisnej kontrole preukazuje vodič kontrolným orgánom v premávke na pozemných komunikáciách absolvovanie emisnej kontroly.

Administratívna emisná kontrola

– vykonávame kontrolu len v čase platnosti emisnej kontroly pravidelnej na žiadosť prevádzkovateľa vozidla, v prípade ak prevádzkovateľ z rôznych dôvodov nemôže dokladovať absolvovanie emisnej kontroly pravidelnej (poškodenie kontrolnej nálepky, znehodnotenie alebo strata osvedčenia o EK, výmena evidenčného čísla a pod.). Emisná kontrola administratívna spočíva len v identifikácii vozidla a môže ju vykonať ktorékoľvek PEK, podľa voľby prevádzkovateľa. Dokladom o vykonaní administratívnej emisnej kontroly je vyznačený Protokol o emisnej kontrole motorového vozidla, Osvedčenie o emisnej kontrole.


Emisné kontroly vykonávame na vozidlách týchto kategórií

Osobných a užitkových vozidiel, kategórie M1 a N1, pre všetky druhy pohonu a emisného systému.

  • motor poháňaný benzínom bez riadeného katalyzátora
  • motor poháňaný benzínom s riadeným katalyzátorom
  • vznetový (dieselový) motor
  • motor poháňaný plynom (LPG, CNG) bez riadeného katalyzátora
  • motor poháňaný plynom (LPG, CNG) s riadeným katalyzátorom

Emisné kontroly vykonávame pre nasledovné druhy pohonov

  • so zážihovým (benzínovým a plynovým) motorom s nezdokonaleným emisným systémom – BEZKAT/NKAT
  • so zážihovým (benzínovým a plynovým) motorom so zdokonaleným emisným systémom – RKAT
  • so vznetovým (naftovým) motorom



    Ako prebieha emisná kontrola?

    • Vodič s vozidlom vchádza na kontrolnú linku na pokyn technika. Vjazd na linku je v poradí, v ktorom sú podávané doklady v kancelárii príjmu.
    • Na kontrolnej linke vedie vozidlo kontrolný technik alebo na jeho pokyn prevádzkovateľ vozidla alebo vodič vozidla. V priebehu alebo bezprostredne po skončení kontroly (kým sa ešte vozidlo nachádza na linke) technik informuje vodiča vozidla o zistených chybách. Počas emisnej kontroly sa nesmie nastavovať ani opravovať motor vozidla.
    • Po ukončení kontroly vozidlo opúšťa kontrolnú linku a vodič (prevádzkovateľ) čaká na vyhodnotenie kontroly v kancelárii príjmu.

    Vyhodnotenie emisnej kontroly

    Výsledky hodnotenia vozidla podľa úrovne závažnosti klasifikujeme v troch stupňoch. Vozidlo sa hodnotí podľa zoznamu možných chýb a ich závažnosti. Chybami rozumieme technické poruchy a iné prípady nesúladu zistené počas emisnej kontroly.

    Tri úrovne závažnosti:

    • Spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: ak emisná kontrola nezistila žiadne chyby alebo sa zistili len ľahké chyby. V prípade zistenia ľahkých chýb, je majiteľ povinný odstrániť ich.
    • Dočasne spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: emisnou kontrolou sa zistila vážna chyba. Prevádzkovateľ vozidla je v takomto prípade povinný do 60 kalendárnych dní podrobiť vozidlo opakovanej emisnej kontrole. Ak sa opakovanou emisnou kontrolou opätovne zistí tá istá vážna chyba, alebo ak prevádzkovateľ vozidla nepodrobí vozidlo v ustanovenej lehote opakovanej emisnej kontrole, vozidlo je nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke.
    • Nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke:
      • ak emisná kontrola nie je vykonaná v ustanovenom rozsahu
      • ak je na vozidle zistená minimálne jedna nebezpečná chyba
      • ak sa aj pri emisnej kontrole opakovanej opätovne zistí tá istá vážna chyba

    Druhy chýb:

    • Ľahké chyby – nemajú výrazný vplyv na životné prostredie alebo na bezpečnosť a prevádzku vozidla.
    • Vážne chyby – tieto chyby môžu ovplyvniť bezpečnosť vozidla alebo životné prostredie alebo ohroziť iných účastníkov cestnej premávky, ako aj iné významnejšie prípady nezhody.
    • Nebezpečné chyby – majú výrazne negatívny vplyv na životné prostredie a predstavujú priame a bezprostredné riziko pre bezpečnosť cestnej premávky a je potrebné zakázať používanie vozidla v cestnej premávke.

    Doklad o vykonaní emisnej kontroly

    • vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola
    • vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola

    Kedy emisnú kontrolu nie je možné vykonať?

    • ak nepredložíte ustanovené doklady
    • ak nemožno naštartovať motor
    • ak vozidlo má zjavne neúplné výfukové potrubie
    • ak je zistený zjavný únik prevádzkových médií
    • ak vozidlo má poruchu na plynovom zariadení